בחירות 2019: תמונת מצב וההיערכות של המפלגות לבחירות

איתי גדסי No Comments on בחירות 2019: תמונת מצב וההיערכות של המפלגות לבחירות

מחר תעבור הצעת החוק לפיזור הכנסת במליאה ובמפלגות יהום הסער | ההערכויות וההערכות, המקומות הריאליים ואלו שפחות, ההסכמים שנפתחים ואלו שנשארים אותו דבר | כל מה שקורה בתוככי סיעות הבית ואלו שמחוצה לו

קלפיות בבחירות האחרונות
צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מועד לבחירות כבר יש, המפלגות נערכות לבחירות במהירות, חלקן כבר מוכנות, ועל חלקן זה נפל בהפתעה. התרחישים: הפיצול ביהדות התורה, ההיערכות של שס, והרצון של נתניהו

מדינת ישראל הולכת לבחירות, המועד כבר נקבע ל-9 באפריל, והכנסת תצביע מחר על פיזור הכנסת. לאורך התקופה האחרונה טרח ראש הממשלה בנימין נתניהו להשמיע מעל כל במה את רצונו שהממשלה הנוכחית תמלא את ימיה. אך כבר מפרישתו של ליברמן סברו רבים כי הקואליציה תתפורר. אך המהירות שבה זה קרה תפסה חלק מראשי סיעות הבית לא מוכנים. בכיר בסיעות החרדיות אומר ל"קול חי" כי עד לפגישת ראשי סיעות הקואליציה לא חלמנו שהולכים לבחירות.

יהדות התורה
המצב ביהדות התורה רגיש, ולא בכדי, הבחירות המוניציפליות השאירו משקעים עמוקים שטרם התפוגגו. אמש נפגשו בזריזות יו"ר דגל התורה משה גפני ויו"ר אגודת ישראל יעקב ליצמן, בניסיון להגיע להבנות מוקדמות בנושא הריצה המשותפת שם סיכמו עקרונית על ריצה משותפת כפוף להבנה של חלוקה שוויונית. בדגל התורה מציבים את התנאים לריצה משותפת ודורשים את המקום הראשון ברשימת יהדות התורה, וחלוקה שוויונית של 50:50 ברשימה. לכאורה בשני הצדדים יש הבנה שכך צריך להיות, אך השאלות יגיעו בשאלת המקומות האחוריים וחלוקת התפקידים, משום שאם דגל התורה תקבל את זכות בחירת התפקיד הראשון והבכיר, ובהתחשב בכך שגודלה יישאר כהיום, הרי שדגל התורה תזכה בשני תפקידי סגן שר, ואגודת ישראל בשניים או שלושה ועדות בכנסת.

בנוסף, בהנחה שאכן יגשרו על הפערים בסוגיית התפקידים, שאלת המקום השביעי עלולה להעיב על השלום, שכן כיום היחס הוא 60:40, אם החלוקה תהיה שוויונית, נציג אחד מכהן מאגודת ישראל יצטרך לוותר על מקומו ולעבור למקום השמיני הלא ריאלי, דבר שעלול להכניס מחלוקות נוספות סביב המקום השישי ברשימה.

הנגבי גפני פרוש

60:40? פרוש וגפני

יתכן ובכנסת הבאה יחרגו שוב בדגל ממנהגם ונראה את גפני מכהן בתפקיד סגן שר במעמד שר? הדבר בהחלט אפשרי (כפי שהוכח בעבר עת כיהן גפני כסגן שר הדתות), בדגל התורה לא שוללים שום אפשרות בניסיון למקסם את כוחם ולהציג את הניצחון בירושלים ככזה שישנה את היחס ביהדות התורה אחת ולתמיד.

לסיכום: למרות שבדגל מנסים לשדר שלא חוששים מריצה עצמאית, שני הצדדים מבינים שמוטב לרוץ יחד. ובאגו"י מבינים עוד יותר את החיוניות של הריצה המשותפת גם במחיר של ויתור משמעותי.

ש"ס
מבחינתה של ש"ס הבחירות הגיעו בזמן טוב. ש"ס מבושמת מהניצחון בבחירות המוניציפליות, תנסה להגיע לבחירות הללו, לרכב על הניצחון ולמקסם אותו בערים השונות. על פי התוצאות בבחירות המוניצפליות מבחינה מספרית ש"ס אמורה לשמור על כוחה, ובכירים במפלגה טוענים כי היא אף צפויה להתחזק.

אולם כל זאת תלוי במספר גורמים. ראש הממשלה נתניהו מיהר להגיע לבחירות לאחר שהבין שכלתה אליו הרעה ומסקנות היועמ"ש ואולי אף כתב אישום יוגש עד פסח, דבר שזירז את נתניהו לקבל את אמון הציבור מחדש ולהביא למערכת בחירות על רקע הרדיפה נגדו, ולשתות את המנדטים של הבית היהודי וש"ס בקמפיין רדיפה.

נוסף על כך, סוגיית העננה המשפטית של אריה דרעי שאמנם כרגע לא מעיבה בצורה ניכרת על מצב המנדטים של המפלגה, עלולה להשתנות במידה והיועמ"ש יזמן את דרעי לשימוע לפני כתב אישום, דבר שבהחלט עלול לגרום לכותרות שליליות נגד ש"ס בתקופת הבחירות. עם זאת יתכן והיועמ"ש מנדלבליט לא ינקוט בהליכים מעין אלו שישפיעו מיידית על מצב הבחירות בישראל, לא נגד נתניהו ולא נגד דרעי, וזו תקוותו של דרעי, בעוד לנתניהו זה רק יכול לעזור, שכן "הרדיפה" נגדו תתבטא בעוד קולות בקלפי.

דרעי
דרעי

פלאש 90

בסוגיית הפילוג הספרדי, נראה כי אלי ישי עושה בימים אלו מאמצים לחזור לש"ס בקונסטלציה מסוימת, ובמקביל ינסה להתמודד שוב כפי שהצהיר לאחרונה בכלי התקשורת. בש"ס דוחים את החיזורים של ישי מכל וכל, וטוענים כי כל עוד אינו מקבל את מרותה של מועצת חכמי התורה, לא יהיה מצב שייכנס לש"ס.

בש"ס סוברים כי כוחו של ישי לא יגדל מהעבר ואף יצטמק, וישי מבין אף הוא שבבחירות הקרובות ספק גדול אם יוכל למקסם את ההישגים של הבחירות הקודמות. מה גם שחבריו במפלגת עצמה יהודית הצהירו כי לא יקבל את המקום הראשון. איתמר בן גביר אמר לאחרונה כי אינו שולל חיבור עם אלי ישי, "אך הפעם צריך לקבוע את הרשימה לפי רצון הבוחר, בעוצמה יהודית יש את בן ארי, יש את מרזל, ויש את גופשטיין כאשר כל אחד מהם יזכה לתמיכה של עשרות אלפי אנשים. בפעם האחרונה שהתמודדנו עם אלי ישי הבאנו חלק גדול מהקולות".

ובתוך ש"ס, הדיונים סביב החמישייה הפותחת החלו מתחת לפני השטח, מתוך הנחה שלפחות שני חברי כנסת מכהנים יפנו את מקומם לחדשים, ובש"ס מדברים שוב על האפשרות להצניח מועמד חדש לחמישייה הפותחת, בין השמות ניתן למצוא שוב את השר לשעבר אריאל אטיאס שכבר מתחמם על הקווים, וכן נציגי ש"ס בכירים מהרשויות המקומיות כמשה אבוטבול, צוריאל קריספל ועוד.

הבית היהודי
במפלגת הבית היהודי מכוונים גבוה, גם שם מבינים שהמלחמה העיקרית שלהם היא מול נתניהו ומבינים שבלי לשמור על כוחם לפחות, אין סיכוי לקבל את תיק הביטחון, וספק גדול אם תיק חשוב כתיק המשפטים יגיע אליהם שוב. בנט שלא הסתיר על רצונו להפוך למפלגה כלל ישראלית יחפש כוכבים חדשים שימצבו אותו בלב הימין הישראלי ויתכן שבפריימריז הקרובים נראה כוכבים ישנים כמו ינון מגל לצד חדשים.

ובתוך הבית פנימה, גם בתקומה – האיחוד הלאומי צפויים שינויים, הקרב בין השר אורי אריאל לסמוטריץ' כבר נפתח, ובעוד שבסיעה מנסים לפתור את המחלוקות באמצעות ועדה שמונתה לנושא, נראה שהשניים יתמודדו על ליבם של חברי מרכז האיחוד הלאומי המונה כ-120 חברים שבהצבעה חשאית יקבעו מי יעמוד בראש המפלגה ומה יהיה הרכב הרשימה לכנסת. יחסי הכוחות בקרב חברי המרכז שקולים, כך שהכל עדיין פתוח.

ינון מגל1צילום מירי צחי

יחזור? מגל

כולנו
בכולנו משדרים לכולם כי לא חוששים מבחירות, כבר הבוקר פרסו את קמפיין הבחירות על פני העיתון הנפוץ במדינה. לכחלון עדיף שהבחירות יגיעו כמה שיותר מהר, לפני עליית המחירים המתוכננת. אך הצהרתו על כך שלא ישב בממשלה עם ראש ממשלה שיוגש נגדו כתב אישום עלולה להתברר כהימור מסוכן, במפלגת כולנו סבורים כי הדבר עלול לחזק את תדמיתה הנקייה של המפלגה כשומרת הסף בקואליציה.

האופוזיציה
מפלגות האופוזיציה ובעיקר במחנה הציוני שרויים באבל. מרבית חברי הכנסת המכהנים מבינים שיצטרכו למצוא סידור עבודה חדש בעוד ארבעה חודשים. ולמעט אבי גבאי שכבר מחכה תקופה ארוכה להגיע לכנסת, נראה שכל השאר מאוכזבים.

אך גם גבאי חושש מהצטמקות מפלגתו, שכן הכוכב החדש בני גנץ שותה למחנה הציוני את המנדטים, ומאידך אהוד ברק שרואה את עצמו כראוי להנהיג את גוש המרכז שמאל מאיים אף הוא.

למרות הכל נראה כי לא יהיה שינוי ממש בגושים, עם היתכנות להתרחבות גוש המרכז. אך אם יהיה גוש שמאל מרכז ענק שיכלול את יש עתיד, גנץ וברק יתכן שצפויה לנו דרמה במלחמה מול נתניהו.



0 תגובות